RIJKS STUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS - LUTE, HARPSICHORD , VIRGINAL & PIANO - ENLARGE WITH MUSIC - OPTIMIZED FOR IPAD - CLICK ON THE PAINTING TO ENLARGE
MUSICK’S MONUMENT AUDIO RECORDINGS
RIJKS STUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS - LUTE, HARPSICHORD , VIRGINAL & PIANO - ENLARGE WITH MUSIC - OPTIMIZED FOR IPAD - CLICK ON THE PAINTING TO ENLARGE
MUSICK’S MONUMENT AUDIO RECORDINGS
Musicerend gezelschap, Adriaen Pietersz. van de Venne, ca. 1635 - ca. 1645
La Rossignol
Hans Meijer - lutes
Musick’s Monument recording
Still Life with Books, Jan Davidsz. de Heem, 1625 - 1630
Grey and brown tints dominate this composition, and a shadow spreads slowly over the wall. The painting alludes to the fleetingness of life. The battered books allude to transience. The music produced by the lute is momentary, a symbol of the brevity of life. A literal reference to death is inscribed on the sheet of paper draped over the table’s edge: ‘finis’ ([the] end).
Stilleven met boeken
Op een houten tafel in de hoek van een kamer liggen verschillende boeken en paperassen. In de hoek staat een luit tegen de muur geleund.
MILANO - Fantasia
Hans Meijer - lute
Musick’s Monument recording
Pieter Codde - Amsterdam ca. 1599 - Amsterdam 12 okt. 1678
Datering 1633
Galante dames en heren. Interieur waarin twee mannen van de jacht terugkeren met geschoten wild: een haas en twee patrijzen. Een staande vrouw neemt de haas in ontvangst. Rond een tafel zitten drie dames, links een vrouw met een luit en rechts twee vrouwen die bij een spiegel sieraden aan het passen zijn. Aan de rechterkant van de kamer staat een bed waartegen een cello en een kandelaar geleund staan, rechts een hond. Boven de deur hangt een schilderij met het portret van een man.
Dowland - adieu
Hans Meijer - lute
Musick’s Monument recording
BRUYLOFT IN CANA IN GALILEE - Jan Cornelisz. Vermeyen, ca. 1530 - ca. 1532
Jan Cornelisz. Vermeyen (Beverwijk ca. 1503 - Brussel 1559) was in dienst bij keizer Karel V
MOVIE WEDDING AT CANA
In deze nachtscène – iets nieuws in de schilderkunst – bereikte Vermeyen een dramatisch effect. Het kaarslicht speelt over de gezichten en veroorzaakt donkere schaduwen. Voor de vlammetjes is bladgoud gebruikt. Vermeyen was zijn tijd ver vooruit: pas omstreeks 1600 zou het ‘nachtstuk’ als genre door de Italiaanse schilder Caravaggio grotere bekendheid krijgen. Joan Ambrosio Dalza - Petrucci 1508 - Piva Neusidler - Preambel - Hans Meijer luit Musick’s Monument recording
Jan Lievens (Leiden 24-okt-1607 - Amsterdam 4-jun-1674)
Datering ca. 1627 - ca. 1628
Vanitas stilleven met boeken, een tinnen kan, berkenmeier, tinnen bord met broodje, luitkoffer en twee globes. Links aan de wand hangt een palet.
Als God - Valerius Gedenck-Clanck 1626
Anneleen Bijnen - John van Halteren - Hans Meijer luit
Musick’s Monument recording
Rembrandt Harmensz. van Rijn (Leiden 15-jul-1606 - Amsterdam 8-okt-1669)
Allegorisch musicerend gezelschap. Links speelt een man is oosterse kleding en tulband op een viola da gamba. Naast hem staat een jonge man met een harp. Een jonge vrouw zit naast een tafeltje met een opengeslagen liedboek op schoot en zingt. Achter haar kijkt een oude vrouw met een doek over het hoofd toe. Op de voorgrond liggen muziekinstrumenten (luit, viool) en stapels boeken. Aan de muur een schilderij van de vlucht van Lot uit Sodom.
1626
Dowland - If my complaints Paula Bär-Giese soprano Hans Meijer lute
Musick’s Monument recording
Frans Hals (kopie naar)
(Antwerpen ca. 1583 - Haarlem 26-aug-1666)
Datering ca. 1623 - 1624
Fantasia que contrahaza la harpa en la manera de Ludovico. Tres libros de Musica en Cifras para Vihuela, Libro I, f. XIII.
Hans Meijer - luit
Musick’s Monument recording
Frans van Mieris I (Leiden 16-apr-1635 - Leiden 12-maart-1681)
Dating 1660 - 1681
Het stemmen van de luit. Bij het licht van een kaars stemt een jonge vrouw een luit, op de voorgrond een tafel waarop een muziekboek ligt. Op de achtergrond enkele vrouwen en een man rond een tafel te kaarten.
Stort traenen uyt - Valerius Gedenck-Clanck 1626
Anneleen Bijnen - John van Halteren - Hans Meijer luit
Musick’s Monument recording
Francesco Traballesi (Florence 1544 - Mantua 21-apr-1588)
De virginaalspeler. Portret van een jonge man spelend op een Italiaans virginaal geplaatst op een tafel met inlegwerk, het gezicht naar de beschouwer gekeerd. Op de achtergrond een inktstel en boeken op een tafel.
Orlando di Lassus - Susanne vung jour - Margreet Prinsen Italiaans virginaal
Musick’s Monument recording
Woman at the Virginal
De virginaalspeelster. Interieur met een jonge vrouw spelend op een virginaal. De deksel van het instrument is beschilderd met een voorstelling van een paar in een landschap, op de deksel zit een aap. Achter de virginaal staan een jongetje en een meisje, vermoedelijk een jonger broertje en zusje van de schilder. Rechts een doorkijk naar een man die in de deuropening staat. Aan het plafond hangt een vogelkooi. Vroeger geïnterpreteerd als een portret van Judith Leyster, de echtgenote van de schilder, met haar kinderen.
schilder: Jan Miense Molenaer (Haarlem ca. 1609 - Haarlem 15-sep-1668)
Pierre Attaignant 1494-1551
Languir me fais - Claudin
Margreet Prinsen - virginal
Musick’s Monument recording
Family Group near a Harpsichord - Familiegroep bij een klavecimbel
Cornelis Troost (Amsterdam 8-okt-1696 - Amsterdam 7-mar-1750) - Dating 1739
Familiegroep geportretteerd in een interieur bij een klavecimbel. De moeder zit achter het klavecimbel en wijst naar het muziekboek, naast haar de vader. Op de voorgrond speelt een meisje met een hond en een pop, links de drie andere kinderen, de jongste in een kinderstoel.
Dowland - If my complaints
Hein Hof - clavecimbel
Musick’s Monument recording
Cornelis de man (manier van) - Delft 1 juli 1621 - Delft 1706
Het musicerende paar. Interieur met een vrouw spelend op een clavecimbel en een man spelend op een luit. Links door het openstaande raam een gezicht op de huizen van een stad. Naast het raam hangt een spiegel aan de muur waarin het gezicht van de man weerkaatst wordt.
The woods so wild - William Byrd
Hein Hof - clavecimbel
Musick’s Monument recording
Piano Practice Interrupted - Het gestoorde pianospel
Willem Bartel van der Kooi Augustunusga 13 mei 1768 - Leeuwarden 14 juli 1836
Het gestoorde pianospel. Twee jongens vallen hun zusje tijdens het pianospelen lastig. Het meisje draait zich op haar stoel om naar de jongens.
Dating 1813
Paula Bär-Giese John Broadwood & Sons 1822 square piano
SONATA QUASI UNA FANTASIA (Mondscheinsonata) 1801 - Opus 27 Nr. 2 (Der Gräfin Giulietta Guicciardi gewidmet)
Adagio sostenuto - Allegretto - Presto agitato
Musick’s Monument recording
Jacob Maris - Den Haag 25-aug. 1837 -Karlsbad, Duitsland 7 aug. 1899
Dating - c. 1879
Chanson triste opus 40-2 - Tschaikowsky
Alwin Bär- piano
Musick’s Monument recording
Hendrick Sorgh. 1661
De luitspeler. In een kamer speelt een jonge man op de luit voor een vrouw zittend en luisterend aan een tafel. Op tafel een schaal met fruit, brood, een kruik en een openliggend muziekboek. Op de vloer een hond en een kat, aan de muur hangt een schilderijtje van Pyramus en Thisbe.
Prealudium H. Pyso
Hans Meijer - lute
In the Leiden archives of 1610-1620 a lutenist Hermanus Pijs or Piso is mentioned. On 14 October 1617 he was registered as a lutenist in the Leiden ‘Album studiosorum’. We know of only one lute piece by him. The same Pijs was probably the man who was organist at the Hoogland Church in Leiden from 1624 until his death in 1645.
Addriaen van Utrecht fc 1644
De Vlaming Adriaen van Utrecht liet hier zien dat hij werkelijk alles kon schilderen: kostbaar vaatwerk, glas, vruchten, een enorme kreeft op een Chinese schaal, een aangesneden pastei en nog veel meer. Gezien het opvallend lage standpunt zal het grote schilderij wel bedoeld zijn geweest om boven een schoorsteen te hangen.
Ennemond Gaultier - Courante L’Immortelle
Hans Meijer - lute
Musick’s Monument recording
Merry Company
signature and date: Isack Elyas f. 1629
Feestvierend gezelschap. Interieur met een feestvierend, drinkend en muziekmakend gezelschap rond een gedekte tafel. Links zit een vrouw met een hondje op schoot, daarnaast een oude man met een lied of gedicht in de hand. In het midden zit een paar, waarvan de jongeman een leeg glas ondersteboven houdt, rechtsvoor een man die een luit bespeelt. Rechts staan een man en een vrouw. Op de voorgrond een omgevallen stoel, op tafel een aangebroken pastei, een schaal met bessen, een kan, borden en glazen. Aan de muur hangen twee schilderijen.
Dowland - Prelude
Holborne - Heigh Ho Holiday
Kemp’s Jig -anonymous
Hans Meijer lute
Willem Cornelisz. Duyster (kopie naar)
Amsterdam 30-aug-1599 - Amsterdam 31-jan-1635
Datering na 1700
Valerius Gedenck-Clanck & Aefgen van Giblant
Lieffde int secreet
Paula Bär-Giese - Hans Meijer luit
Musick’s Monument recording
Joos van Winghe (kopie naar) 1580-1630
Adrian Le Roy & Robert Ballard 1551-1555
Mes pas semez
Paula Bär-Giese - soprano
Hans Meijer - renaissance guitar
Rysum Organ 1457
Pierre Attaignant 1530
Le jaulne et bleu
Margreet Prinsen - organ
The Fête champêtre
De buitenpartij
schilder:signature and date: D HALS 1627 (Haarlem 19-mar-1591 - 17-mei-1656)
Thomas Campion 1613 or 1614
Lift up to haev’n sad wretch thy heavy sprite - Tineke Mulder - Anneleen Bijnen - John van Halteren - Harry Teeuwen & Hans Meijer - lute
Musick’s Monument recording
Voornaam gezelschap, dinerend in de buitenlucht
De buitenpartij
schilder: E. VANDEN.VELDE. // .1615.
Thomas Campion 1613 or 1614
Out of my soul’s depth - Tineke Mulder - Anneleen Bijnen - John van Halteren - Harry Teeuwen & Hans Meijer - lute
Musick’s Monument recording
signatuur: J.Toornvliet f. (Leiden before 1-jul-1640 - Leiden before 25-jan-1719)
Datering: 1660 - 1690
Hans Meijer - renaissance guitar
Adrian Le Roy & Robert Ballard
Pseaulme Beati quorum
Musick’s Monument recording
signatuur en datum: C. Brise. f.
inscriptie: De doot stelt hoogh en laagh gelyk: / En 't middelbaar en Arm en Ryk. / Het sterven is't gemeene lot, / De boek Geleertheit en Marot / Zyn even schoon en wys in't Graf / De Delvers Graf en Bissopsstaf / De Zackpyp ende Tulbantskroon / Staan al int uiterst even schoon / Laat woelen al wat woelen wil / Soo staat het al ten lesten stil.
Vanitas stilleven. Stilleven met een helm met pluimen, een blad papier met een vers en een zegel, een kuras, boeken, een doedelzak, een luit en een trompet, handboeien, een vaandel, een bisschopsstaf, een schep, een tulband met een kroon en een globe. Datering 1665
Hans Meijer - lute
John Dowland- prelude
Musick’s Monument recording
Vanitasstilleven met de Doornuittrekker
signatuur en datum: PC 1628
Pieter Claesz. c. 1597 - Haarlem 1660
Vanitas stilleven. Op een tafel staan een gipsen beeld van de Doornuittrekker of Spinario, schedel met botten, roemer, horloge, boeken en paperassen, een gedoofde olielamp en een schilderspalet met penselen. Op de vloer muziekinstrumenten: luit, viool en een soort fluit. Links een harnas en een helm en een openstaande kunstboek met een tekening van een naakte vrouw.
Hans Meijer - lutes
John Johnson - flat pavan
Musick’s Monument recording
Queen Hortense - Anne Louis Girodet-Trioson (Montargis 29-jan-1767 - Parijs 8-dec-1824)
ALBUM ARTISTIQUE DE LA REINE HORTENSE - Paula Bär-Giese John Broadwood & Sons 1822 square piano
Anoniem - Antwerpen 1563
Familieportret van Pierre de Moucheron (1508-1567), koopman te Middelburg en Antwerpen, zijn echtgenote Isabeau de Gerbier, hun achttien kinderen, hun schoonzoon Allard de la Dale en hun eerste kleinkind. Het gezin staat ten halven lijve rond een rijk gedekte tafel waarop borden en schalen met brood, olijven, fruit, een pastei en gebraden gevogelte. Linksvoor een jongetje met een speelgoed molentje, rechts speelt een meisje op een virginaal.
Pierre Attaignant 1494-1551
Dont vient cela - Claudin
Margreet Prinsen - virginal
Musick’s Monument recording
CLICK ON THE PAINTING TO ENLARGE
MUSICK’S MONUMENT AUDIO RECORDINGS
De schilder Theodoor Rombouts (1586 -1659) en zijn vrouw zingen uit liedboekjes bij een tafel waarop bladmuziek ligt en een luit
JOSQUIN - MILLE REGRETS (MILLE REGRETS MOVIE - Hans Memling & Sibylla Sambetha)
Paula Bär-Giese & Hans Meijer luit
Musick’s Monument recording
De Gouden eeuw was een muzikaal tijdperk. Van de hoogste tot de laagste sociale klasse werd er gezongen De verfijnde polyfone stukken werden door de hogere klasse en door de aristocratie beoefend, zij waren liefhebbers van de Franse Airs de cour, dat zijn liederen met luitbegeleiding. In de eerste helft van de 17e eeuw waren boeken met deze airs wijdverbreid, bijvoorbeeld de Airs de different autheurs, mis en tabulature de luth (1608-1643).
In de Nederlandse Republiek werd er zowel door amateurs als professionele musici veel gezongen. Meestal gebruikte men bekende melodieën uit Frankrijk, Italië en Engeland waar men Nederlandse teksten op plaatste.
Zingen was ook een sociaal gebeuren; waar twee mensen elkaar ontmoetten, werd er muziek gemaakt, getuige de vele schilderijen uit de Gouden Eeuw die dit illustreren.
The Golden Age was a musical age. First and foremost, music meant singing, and from the highest to the lowest ranks on social scale, people sang. The more refined polyphonic singinging was reserved for the aristocracy and the upper classes, who were admirers of the French airs de cour, songs with lute accompaniment. In the first half of the 17th century such music books were widespread, for instance the sixteen volumes of the Airs de different autheurs, mis en tabulature de luth (1608-1643).
In the Dutch Republic, songs were a genre that cut through all segments of musical life: amateur and professional singers used song to express themselves. The custom procedure was to write new words to excisting, generally familiar melodies, especially tunes of French, Italian or English origin.
In the Dutch Republic, music-making was mainly a social activity. When two or more people were together in an informal setting, they would start making music, as we can see in the many Dutch pictures of the period.
(Jan W.J. Burgers - The Lute in the Dutch Golden Age)
RIJKSSTUDIO PAINTINGS - ‘RUFFS’ - ‘KRAGEN’ - CLICK ON THE PAINTING TO ENLARGE
MUSICK’S MONUMENT AUDIO RECORDINGS