Jack de Bie & Paula Bär-Giese

John Broadwood & Son 1794 & John Broadwood & Sons 1822 square pianos


Johann Christian Bach  1735-1782

Sonate G-Dur - Allegro & Tempo di Menuetto


Broadwood square piano 1822  restored by J.P. Brouwer  1975-1976

Broadwood square piano 1794  restored by Hans Meijer 1980

Hans Meijer - recording engineer & editing

Johann Christian Bach, het laatste kind van Johann Sebastian Bach en Anna Magdalena Wülken, geboren te Leipzig op 5 september 1735, werd in het begin onderricht door zijn half-broer Carl Philipp Emanuel, waarna hij lessen kreeg van de beroemde Padre Martini te Bologna.

In Italië, waar hij zich tot het katholicisme bekeert, componeert hij tot in 1760 bijna uitsluitend religieuze muziek onder het wakend oog van Martini. In 1760 wordt hij tot organist benoemd in de kathedraal van Milaan. Omstreeks diezelfde periode wordt hem gevraagd zangers te recruteren die in voorstellingen in de Turijnse opera zouden optreden. Vanaf dan oriënteert hij zich naar de wereld van het theater. Opera's van Johann Christian Bach worden met veel succes vertoond in Turijn, Milaan en Napels. Dit is de mogelijkheid om contacten te leggen met de musici uit de Napolitaanse school, meer bepaald met Traetta, Jommelli en Sacchini.

In 1762 verlaat hij Italië en trekt naar Engeland, waar hij officieel benoemd wordt tot hofcomponist van het King's Theatre. In London richt hij samen met zijn landgenoot Karl Friederich Abel (1723-1787) een van de eerste organisaties op voor publieke concerten, de 'Bach-Abel Concerts'. In 1764 ontvangt hij Mozart, die op 'reis' was in London, met open armen. Samen vertolken ze een sonate, waarbij ze om de beurt een maat spelen. Ze ontmoetten elkaar voor de tweede keer in Parijs, veertien jaar later, een ontmoeting die volgens een brief van Mozart aan zijn vader zeer ontroerend was. Maar het Parijs van de jaren 1778-1779 ontving hen zonder vreugde: de opera 'Amadis des Gaules', zijn reden om naar Parijs te komen, werd niet echt geapprecieerd in de 'Académie royale de musique', terwijl zijn opera's in London en in andere grote en kleinere steden telkens veel succes oogstten.

The youngest son of Johann Sebastian Bach by his second wife, Johann Christian Bach was born in Leipzig in 1735 and on the death of his father in 1750 moved to Berlin to live with his brother C.P.E. Bach. He later travelled to Italy, where he studied with the famous Padre Martini, became a Catholic, and was employed for a short time as organist at Milan Cathedral. In 1762 he moved to London as a composer of Italian opera, like Handel 50 years before him, and enjoyed a considerable reputation there for a number of years, establishing a series of subscription concerts with his colleague Abel. His fame extended both to Mannheim and to Paris, but by the time of his death his popularity in London had waned. His influence on the young Mozart was considerable, and they met both in London and in Paris. He is sometimes known as ‘the London Bach’

Keyboard Music

Although at one time distinguished as a keyboard player, in London J.C. Bach claimed to have lost something of his earlier ability. He published, however, a relatively small number of keyboard sonatas, to be played on either the harpsichord or the newly developing fortepiano (and so advertised)

Pianos were developed across Europe during the 18th century. The earliest ones to come to London were 'square' pianos. A leading workshop (Silbermann) was in Freiberg, Germany. When this was closed down by the Seven Years War, twelve workmen ("the apostles") came to London. One of them, Johannes Zumpe, worked for Shudi - where he would have known John Broadwood - before starting his own workshop making square pianos. They were advertised in London from 1763, and Bach's son Johann Christian Bach played one in a London concert in 1767