Betovering
De afbeelding aan de achterkant van de guitaar wekt de indruk dat het leven goed is. Niets verwijst naar de donderslagen waardoor deze tijd wordt gekenmerkt, alles ziet er vredig uit en het leven lijkt te bestaan uit het maken van muziek of uit het luisteren naar wat iemand uit zijn fluit tovert. Zowel in de boven- als in de onderpartij speelt zich een intieme gebeurtenis af. Tussen de bovenste wangen zitten drie personen verzonken in hun muzikale activiteit. Ze bevinden zich temidden van een gebladerte dat niet alleen de gebeurtenis van boven met die van beneden verbindt maar dat ook als een scherm toegang biedt tot een niet nader aangeduide ruimte. De man rechts brengt op zijn fluit de muziek ten gehore die misschien geschreven staat in het boek dat op de schoot van de beide anderen ligt uitgestald maar waar niemand naar kijkt. Betoverend zijn de klanken zeer zeker want ook de schaapjes aan hun voeten lijken iedere belangstelling voor de hen omringende wereld te hebben verloren. Vloeiend is de muziek, vleiend en betoverend hetgeen te zien is aan de natuur die speels de gedaante aanneemt van architecturale ornamenten die in hun kruin bijeen worden gehouden door een fraaie, asymmetrisch geplaatste guirlande. Wonderlijk is de afgebeelde wereld die in geen enkel opzicht ook maar iets heeft te maken met de werkelijke wereld waarin het leven van velen wordt bepaald door revolutie en doodslag.
Vanuit het bovenste gedeelte loopt zigzaggend een weg naar beneden waar een gezelschap zich vermaakt met de verleidelijke tonen die de jongeman uit zijn dubbelfluit weet te toveren. Smachtend verklaart de man rechts zijn liefde aan de jonge vrouw naast hem die evenwel zoals het behoort, zich even terzijde houdt. Ook hier is de wereld onwerkelijk; het roodgloeiende hol links lijkt een verwijzing naar de liefde die alles verteert. Geen fabriekstoren verstoort de natuur, daarentegen verbindt rechts in beeld de natuur zich met de gedaante van mens en dier. Nergens is het geluid te horen van een machine, nergens is sprake van armoede, ziekte en honger. Integendeel, het betoverende licht van de Romantiek concentreert en isoleert en verschaft daardoor het gezelschap de mogelijkheid zich te onttrekken aan wat er wérkelijk gebeurt.
drs. Natascha Bär
kunsthistorica
april 2006
MATTHAEUS CROMMIUS - DAT NIEUWE TESTAMENT ANTVERPIAE 1539
MUSICK’S MONUMENT - LIBRARY & ART COLLECTIONS
MARTIN LUTHER PROJECT 2017 : 500 YEARS OF REFORMATION
MARTIN LUTHER: THE COMPOSER & MUSICIAN
REMBRANDT PROJECT
SCHOONEN BRANT - SAEL REMBRANDTHOUSE
GREENSLEEVES - REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH
GRIEN SLIVIS LUTE DUET - REMBRANDT & ADRIAEN VAN RIJN
AMARILLI - GIULIO CACCINI - SASKIA UYLENBURGH
MY LADY HUNSDONS ALLMANDE - REMBRANDT
FLOW MY TEARS - SINTE PAUWELS - REMBRANDT & HENDRICKJE
FLOW MY TEARS - DS ADRIAEN SMOUT
RIJKSMUSEUM AMSTERDAM - RIJKSSTUDIO PROJECT 2014
RIJKSSTUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS & MUSIC
QUEEN HORTENSE OF HOLLAND (1806-1810)
BRUYLOFT IN CANA IN GALILEE - J.C. VERMEYEN CA 1530 - DALZA 1508
MARIA ZART VON EDELER ART - ARNOLT SCHLICK 1512
MADONNA VAN DE NEDERIGHEID - FRA ANGELICO - MIRAKEL 1444
JOHN BROADWOOD & SON(S) - SQUARE PIANOS
FRENCH PAINTED ROMANTIC GUITAR
PAGANINI SONATA VI - FEDERICO AGOSTINI VIOLIN & HANS MEIJER
SOPHIE VAN ORANJE-NASSAU, PRINSES DER NEDERLANDEN (1824-1897)
SOPHIE VON SAKSEN WEIMAR-EISENNACH & FRANZ LISZT
CONCERT PROGRAMS
MARTIN LUTHER - THE COMPOSER & MUSICIAN
HORTENSE - QUEEN OF HOLLAND 1806-1810
L’ESPRIT DE PARIS - PAULINE GARCIA VIARDOT 1821-1910
PRINSES SOPHIE VAN ORANJE NASSAU 1824-1897
KvK: 41211992 B01
AANGEMERKT DOOR DE BELASTINGDIENST NL ALS
ALGEMEEN NUT BEOGENDE INSTELLING