Multimedia Art Productions

Het Mirakel van Amersfoort In den jare ons Heeren 1444 geschiede in de stadt van Amersfoordt een wonderlick mirakel. Duizenden bedevaartgangers hebben sinds de vijftiende eeuw troost en hoop gevonden bij het kleine, onaanzienlijke Mirakel-beeldje van Onze Lieve Vrouwe van Amersfoort. Ze is ontstaan uit een mal, gevuld met goedkope pijpaarde, een ‘massaproduct’ uit de middeleeuwen dat via markten en marskramers zijn weg vond naar de huizen van arme gelovigen. Het verhaal dat er aan ten grondslag ligt, heeft de lieflijke glans van elke Maria-legende: De legende In het jaar 1444 ging Geertgen Arents uit Nykercken op weg naar Amersfoort om daar in het klooster te treden. In een plunjezak droeg ze wat schamele bezittingen die aantoonden, dat bij haar thuis in Nijkerck armoede werd geleden. Geertgen schaamde zich vooral voor het goedkope Mariabeeldje dat ze bij zich had. Uit vrees dat de kloosterzusters op haar zouden neerkijken nam ze een vreselijk besluit: ze gooide de beeltenis van Maria de Moeder van Jezus, oneerbiedig in het water van de Eem. Anno domini 1444 doe wert dat beeldt onser liever vrouwen hier buijten die campoert inden water gevonden onder den ijesse van eenre maghet die margriet hieten, die op die tijt bij een verwer woende, ende op den heijlighen Karsdach, hier in deser capelle gebracht van broeder Jan van Schoenhoven onser vrouwen broeder Carmelijt. Welvaart voor de pelgrimsstad Vanaf dat ogenblik waren de mirakelen niet uit de lucht: blinden die bij haar kwamen bidden konden weer zien, doven konden weer horen, zieken vonden genezing. De geruchten over de wonderen van het beeldje van Onze Lieve Vrouwe in Amersfoort verspreidden zich snel. Een priester besloot in een boek alle getuigenissen op te schrijven van dankbare gelovigen die vervulling van hun wensen hadden gevonden. Het was een prachtig propagandamiddel want spoedig kwam de bedevaarten naar Onze lieve Vrouwe van Amersfoort op gang. Ze kreeg een uitstekende reputatie. De herbergiers en winkeliers voeren er wel bij. De dankbare bedevaartgangers vulden het offerblok met hun gulle gaven. De pastoor kon in de loop der tijden het interieur verfraaien met schilderijen, nieuw altaarzilver en een luxe communiebank gesneden uit glanzend eikenhout. Maar het grootste teken van Maria’s succes was de bouw van de Onze Lieve Vrouwekapel met toren die voor een groot deel werd gefinancierd uit de kas van de kapel met het mirakelbeeld. Mirakel op paneel Het wonder gaf een anonieme schilder in de 16de eeuw inspiratie om de legende van Griet Albert Ghisen op hout te schilderen. Het decor toont de stad Amersfoort in al zijn middeleeuwse pracht. De toren van de Onze Lieve Vrouwekerk steekt triomfantelijk boven de bakstenen huizen uit. Langs een gracht staat een paar verwonderd naar het tafereel te kijken dat zich op de voorgrond afspeelt: Griet Albert Ghisen vist - gekleed in een vlammend rode jurk - in haar emmer het beeldje van Maria uit het water. Dankzij dit sterk tot de verbeelding sprekende schilderij hechtte het wonder van Amersfoort zich tot op de dag van vandaag in het geheugen van duizenden gelovigen. Het Mirakelboek Het middeleeuwse Mirakelboek werd zo vaak ter hand genomen dat het uit elkaar begon te vallen. Een zorgzame kerkdienaar heeft het netjes overgeschreven. Het getuigt op ontroerende wijze van godsvrucht en liefde voor Onze Lieve Vrouwe. Dit boek bevindt zich nog altijd in de Oud-Katholieke kerk van de H. Georgius op ’t Zand. Enkele citaten: Item het was een kijndt van Jutfaes, wende was lange tijt creuepel ende lam mit beijen beenen. Die olders loeffden haer bevaert tot Onse Lieve Vrouwe t’Amersfoert ende dat kijndt bestont te gaen ende dede zijn bedevaert. Item was een vrou van Zwolle ende hadde iij jonge kijnderen; dat een viel doot van een solre; dat ander kijndt sat ende att appelen; daer quam een vercken en beet hem off beijde zijn handen; dat derde kijndt wert van haer buers kijndt int spuelen offgesteecken zijn keel. Als dit die moeder sach van ongenueghten wert zij cranck van sinnen, alzoe datmense bracht te Gheel te pilrimars. Zij bleeff allonsinnch. Daarna loeffden zij ende haer vrienden tot Maria in Amersfoert ende zij quam zedich ende sijnnich en dede haer bevaert ende danckte Maria. Item het was een man van Cortehoeff, die geslaghen was tusschen zijn scholderen mit een bijel, datter zijn adem doore gijnck ende lach in groter raserie, dat hem d’meijsters tot Utrecht overgaven. Hij loeffde zijn bevaertin linne clederen Onse Lieve Vrouwe t’Amersfoort te versoecken ende hij is in iiij of v uren ontslaep geworden. Ende doe hij weder ontwaecte. Docht hem, dat hij niet gewont en was. Ende hij is daer nae terstont gebetert. Het Mirakelbeeldje De tand des tijds spaarde Onze Lieve Vrouwe niet: de kleuren vervaagden, de pijpaarde verbrokkelde en het kroontje viel van haar hoofd. Er zat niets anders op dan de miraculeuze resten aan het oog van de gelovigen te onttrekken. Er werd een mooie schrijn vervaardigd getooid met de beeltenis van Maria en Kind. Daarin rusten de resten nog altijd. Elk jaar vindt er in mei nog een Maria processie in Amersfoort plaats om het mirakel te gedenken. De met wijwater besprenkelde deelnemers verlaten de Oud Katholieke Kerk en gaan van de Onze lieve Vrouwetoren naar de plek waar het beeldje uit het water zou zijn opgehaald. Na een gebed keren de processiegangers terug naar ’t Zand om in de katholieke St. Xaveriuskerk de plechtigheid af te sluiten met een liturgieviering. Een mooie traditie rond een oude legende in een prachtige stad.   Thera Coppens   Het Mirakelgedicht In de Koninklijke Bibliotheek Albert I te Brussel wordt het Mirakelgedicht Hss. 8179-8180 bewaard. Het Mirakelgedicht, waarvan de auteur anoniem is gebleven, bevond zich oorspronkelijk op een memorietafel, een gedachtenisbord, geplaatst of gehangen boven het graf van de vindster van het Mirakelbeeldje. Het gedicht geeft een levendige beschrijving van de vondst van het beeldje die Amersfoort tot het belangrijkste laat-middeleeuwse bedevaartsoord in de noordelijke Nederlanden zou maken. Het moet zijn ontstaan in of kort na 1493, het jaar waarin de vindster overleed. R.M. Kemperink

MIRAKELBOECK ONSER LIEVER VROUWEN ’T AMERSFOERT MIRAKEL  001-003 MIRAKEL  004-010 MIRAKEL  010-012 MIRAKEL  013-015 MIRAKEL  015-021 MIRAKEL  021-027 MIRAKEL  027-031 MIRAKEL  032-035 MIRAKEL  035-040 MIRAKEL  040-043 MIRAKEL  044-046 MIRAKEL  046-051 MIRAKEL  051-055 MIRAKEL  056-059 MIRAKEL  060-064 MIRAKEL  064-067 MIRAKEL  067-071 MIRAKEL  072-076 MIRAKEL  077-081 MIRAKEL  081-084 MIRAKEL  084-088 MIRAKEL  088-091 MIRAKEL  092-097 MIRAKEL  098-102 MIRAKEL  103-108 MIRAKEL  109-114 MIRAKEL  114-117 MIRAKEL  117-121 MIRAKEL  121-126 MIRAKEL  126-131 MIRAKEL  132-136 MIRAKEL  136-141 MIRAKEL  141-144 MIRAKEL  144-147 MIRAKEL  147-150 MIRAKEL  151-153 MIRAKEL  153-157 MIRAKEL  157-160 MIRAKEL  160-162 MIRAKEL  163-165 MIRAKEL  165-167 MIRAKEL  167-171 MIRAKEL  171-174 MIRAKEL  174-178 MIRAKEL  178-181 MIRAKEL  182-184 MIRAKEL  184-188 MIRAKEL  188-191 MIRAKEL  191-194 MIRAKEL  194-197 MIRAKEL  197-200 MIRAKEL  200-203 MIRAKEL  203-206 MIRAKEL  206-208 MIRAKEL  208-210 MIRAKEL  211-213 MIRAKEL  213-215 MIRAKEL  215-218 MIRAKEL  218-220 MIRAKEL  221-223 MIRAKEL  223-226 MIRAKEL  226-228 MIRAKEL  228-230 MIRAKEL  231-234 MIRAKEL  234-236 MIRAKEL  236-238 MIRAKEL  239-241 MIRAKEL  241-244 MIRAKEL  244-246 MIRAKEL  246-249 MIRAKEL  249-251 MIRAKEL  251-254 MIRAKEL  254-256 MIRAKEL  256-259 MIRAKEL  260-261 MIRAKEL  261-263 MIRAKEL  263-266 MIRAKEL  266-269 MIRAKEL  270-272 MIRAKEL  272-274 MIRAKEL  275-278 MIRAKEL  278-281 MIRAKEL  282-285 MIRAKEL  286-289 MIRAKEL  289-292 MIRAKEL  292-296 MIRAKEL  296-298 MIRAKEL  299-300 MIRAKEL  300-302 MIRAKEL  302-303 MIRAKEL  303-305 MIRAKEL  306-308 MIRAKEL  308-310 MIRAKEL  310-312 MIRAKEL  312-313 MIRAKEL  314-316 MIRAKEL  316-317 MIRAKEL  317-319 MIRAKEL  319-321 MIRAKEL  321-324 MIRAKEL  324-327 MIRAKEL  328-331 MIRAKEL  331-334 MIRAKEL  334-336 MIRAKEL  336-337 MIRAKEL  337-339 MIRAKEL  339-342 MIRAKEL  343-346 MIRAKEL  347-350 MIRAKEL  350-352 MIRAKEL  352-354 MIRAKEL  354-357 MIRAKEL  357-360 MIRAKEL  360-362 MIRAKEL  363-366 MIRAKEL  366-370 MIRAKEL  370-374 MIRAKEL  374-376 MIRAKEL  376-379 MIRAKEL  379-382 MIRAKEL  382-385 MIRAKEL  385-387 MIRAKEL  387-390 MIRAKEL  390-393 MIRAKEL  393-394 MIRAKEL  395-397 MIRAKEL  398-400 MIRAKEL  401-404 MIRAKEL  404-407 MIRAKEL  407-408 MIRAKEL  408-410 MIRAKEL  410-412 MIRAKEL  412-414 MIRAKEL  414-416 MIRAKEL  416-418 MIRAKEL  419-421 MIRAKEL  421-423 MIRAKEL  423-424 MIRAKEL  424-426 MIRAKEL  427-428 MIRAKEL  428-430 MIRAKEL  431-432 MIRAKEL 432 MIRAKEL  432-434 MIRAKEL  434-438 MIRAKEL  438-441 MIRAKEL  441-443 MIRAKEL  443-446 MIRAKEL  447-451 MIRAKEL  452-456 MIRAKEL  456-459 MIRAKEL  460-462 MIRAKEL  463-466 MIRAKEL  466-469 MIRAKEL  469-473 MIRAKEL  474-477 MIRAKEL  477-479 MIRAKEL  479-481 MIRAKEL  481-484 MIRAKEL  484-486 MIRAKEL  487-489 MIRAKEL  489-491 MIRAKEL  491-493 MIRAKEL  493-495 MIRAKEL  495-497 MIRAKEL  497-498 MIRAKEL  498-500 MIRAKEL  500-502 MIRAKEL  502-503 MIRAKEL  503-505 MIRAKEL  505-508 MIRAKEL  508-511 MIRAKEL  511-513 MIRAKEL  513-515 MIRAKEL  515-517 MIRAKEL  517-519 MIRAKEL  519-522 MIRAKEL  522-526 MIRAKEL  526-527 MIRAKEL  528-530 MIRAKEL  530-531 MIRAKEL  531-533 MIRAKEL  533-534 MIRAKEL  534 MIRAKEL  535-537 MIRAKEL  537-539 MIRAKEL  539-542 MIRAKEL  542

MIRAKEL VAN AMERSFOORT 1444 PROGRAMMA