Multimedia Art Productions

MUSICK’S MONUMENT  MADAME ÉDOUARD MANET  PROJECT

Henri Duparc 1870
Poem by Charles Beaudelaire
l'Invitation au voyage - Suzanne Leenhoff / Paula Bär-Giese - soprano & pianist



Suzanne Manet, born Suzanne Leenhoff (30 October 1829 in Delft - 8 March 1906 in Paris) was a Dutch-born pianist and the wife of the painter Édouard Manet, for whom she frequently modeled.
Suzanne became unmarried mother in 1852 to Léon Edouard Koëlla Leenhoff, who was painted very often by Manet. No one knew who the natural father of this child was until the Dutch author Thera Coppens revealed in her book 'Suzanne and Edouard Manet - about the love of a Dutch pianist and a Parisian painter' (2014 Meulenhoff, Amsterdam) after intensive archival research who it really was: l'artiste musicien Köella. 


Op 28 oktober 1863 geven de Zaltbommelse Suzanne Leenhoff (1829-1906) en de Franse impressionistische schilder Edouard Manet (1832-1883) elkaar het 'ja-woord' voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van Zaltbommel. Later die dag volgde de kerkelijke inzegening van het huwelijk in de Sint Maartenskerk van het stadje.
Suzanne was de oudste dochter van de Zaltbommelse beiaardier, muziekleraar en organist Carolus Antonius Leenhoff (1807-1878) en Martina Adriana Johanna Ilcken (1807-1876). Het artistieke talent zat in de familie. Suzanne bleek een begenadigd pianiste en haar jongere broer Ferdinand werd later een geprezen beeldhouwer. Suzanne vertrok waarschijnlijk in 1847 met enkele broers en zusters en haar moeder naar Parijs waar haar oma verbleef. Daar leerde zij de familie Manet kennen, die vlak bij haar oma woonde, toen zij aan broers van Edouard pianoles mocht geven. Suzanne werd in 1852 ongehuwd moeder van Léon Edouard Koëlla Leenhoff, die heel vaak geschilderd is door Manet. Niemand wist wie de natuurlijke vader van dit kind was totdat de Hollandse schijfster Thera Coppens in haar boek ‘Suzanne en Edouard  Manet over de liefde van een Hollandse pianiste en een Parijse schilder’ ( First print 2014 Meulenhoff, Amsterdam) na intensief archiefonderzoek onthulde wie het werkelijk was: l’artiste musicien Köella.


IMG_0565
Suzanne Leenhoff - Eduard Manet


IMG_4650
DEGAS/MANET - Hans Meijer

Edgar_Degas_-_Monsieur_et_Madame_Edouard_Manet
DEGAS - Suzanne Leenhoff


Sometime in 1868 Degas painted a portrait of Manet and his wife. Manet is reclining on a couch and Suzanne appears to be seated at a piano. The mystery that surrounds the portrait by Degas is the fact that the painting has been slashed from top to bottom and right through the likeness of Suzanne. The supposition is that Manet, for an unknown reason, cut the painting. Manet might have slashed the painting because he did not like the way Suzanne was painted, or because he was feuding at the time with Degas, or he might have been angry with his wife. When Degas saw what had been done to his painting he demanded its return, and he took it back.



Paula Bär-Giese - soprano & pianist

Henri Duparc - Chanson Triste
Henri Duparc - Sérénade Florentine
Henri Duparc - Soupir
G.-A Koëlla - Versunken, verdorret, verklungen
Gabriël Fauré - Clair de lune
Gabriël Fauré - Après un rêve
Chopin-Viardot - La danse
Offenbach - The doll song
CHABRIER - IMPROMPTU A MADAME EDOUARD MANET 1873
Chabier - Habanera



Thera Coppens


Suzanne Manet-schets


ERARD piano Madame Suzanne Manet No 34475 ; 1863


IMG_0585


Paula Bär-Giese Hans Meijer