GASPARD SPONTINI - TRAGEDIE LYRIQUE “LA VESTALE”


Wat betreft het muziekleven aan het hof van koning Lodewijk Napoleon zijn we het beste geïnformeerd over de periode dat hij in het Paleis op de Dam resideerde.

Het zeventiende-eeuwse monumentale stadhuis van Jacob van Campen werd voor Louis Napoleon grondig verbouwd en in de stijl van het Franse keizerrijk, het Empire, ingericht. Pas in het laatste regeringsjaar van de koning zou Hortense zich daar voor enkele weken bij hem voegen.

Louis Napoleon engageerde voor zijn Paleisorkest vooral musici uit Parijs. Tot hofkapelmeester, Directeur de la Musique, benoemde hij de Franse componist en cellist Charles-Henri Plantade (1764-1839), een talentvol musicus, die destijds als muziekdocent zijn bijdrage had geleverd aan de muzikale opvoeding van Hortense.

 

La Musique de la Chapelle et de la Chambre

 

Dit ‘orchest’ van de koning, aangeduid als La Musique de la Chapelle, bestond uit een achttal zangers en zo’n vijftien musici: strijkers, blazers en een slagwerker. Met enkele aalmoezeniers en kapelaans, een predikant en een koster maakten zij deel uit van de kapelhofhouding.

 

Voor de paleisconcerten beschikte de koning over een kamermuziekensemble, La Musique de la Chambre. Dit gezelschap speelde  composities uit de muziekbibliotheek van den Koning alsmede dans- en tafelmuziek. Op het vaste repertoire stonden verder fragmenten uit opera’s, favoriete muziek van zowel Lodewijk als Hortense, die in Parijs regelmatig de Opéra bezochten. Het ensemble bestond uit een ‘Cantatrice’, twee zangers en een strijkkwartet. Ze traden onder meer op bij bijzondere gelegenheden in de voormalige vroedschapskamer. Dit vertrek had tijdens de regeerperiode van Lodewijk Napoleon een dubbelfunctie: het werd afwisselend als concertzaal en als zaal van de staatsraad gebruikt. Regelmatig speelden Plantade en zijn ensemble lichte dansmuziek tijdens de hofbals, die in de feestelijke Grande Salle, de oude Burgerzaal, gegeven werden. Van de leden van de Musique de la Chapelle et de la Chambre werd ook verwacht in de andere paleizen van de koning acte de présence te geven. Wanneer de koning op Paleis het Loo vertoefde - en dat gebeurde nogal eens - reisde het muziekgezelschap met hem mee. Bekend is dat Plantade dan onder meer de onkosten voor overnachting in het nabijgelegen ‘Vaessen’ [Vaassen] en het vervoer van de instrumenten vergoed kreeg. In totaal had de koning zo’n dertig musici in dienst. Zij vielen onder de Dienst van de Groot Kamerheer, La Service du Grand Chambellan.

Onder de musici bevond zich een beroemd musicus, de fluitist Louis Drouet (1792-1873), die in zijn tijd grote furore maakte. Het jonge talent was in Amsterdam geboren, nadat zijn vader zich daar vanuit Parijs in 1786 als pruikenmaker gevestigd had. Drouet was niet alleen fluitist, maar heeft ook naam gemaakt met honderden composities voor zijn geliefde instrument. Mogelijk was Drouet al in 1806 als eerste fluitist bij Lodewijk Napoleon in dienst gekomen. In ieder geval liet de koning in 1807 voor hem als blijk van waardering in Parijs een kristallen fluit met zilveren kleppen vervaardigen met de inscriptie: ‘Donnée par S.M. le Roi de Hollande, en son Palais à Utrecht, à M.S. Drouet première flute de la Musique de sa Majesté’ . Of Charles-Henri Plantade de fluitist bij het Franse hof geïntroduceerd heeft, is onduidelijk. Als muzikaal secretaris van Hortense, was Drouet een van de belangrijkste musici in dienst van de koning.

Van de leden van de Musique de la Chapelle et de la Chambre werd ook verwacht in de andere paleizen van de koning acte de présence te geven.

 

Op een dag liet Lodewijk Napoleon in de schitterende Burgerhal van het Paleis op de Dam La Vestale opvoeren, van de Italiaanse componist Gaspare Spontini. Het was het favoriete lyrische theaterstuk van Hortenses moeder, dat aan keizerin Joséphine was opgedragen. De koningin kon haar tranen niet inhouden toen de getergde Julia in de eerste acte haar verlangen naar haar geliefde bezong. Verstikt door heimwee naar Frankrijk, gekweld door haar bizarre echtgenoot, ondermijnd door haar zwakke gezondheid vluchtte Hortense in de zomer naar Paleis Het Loo. Daar voelde ze zich nauwelijks beter en ze reisde verder naar Plombières om er te kuren. 

Ze zou nooit meer in Holland terugkeren.

Gaspard Spontinis Tragédie lyrique "La Vestale", die am 15. Dezember 1807 nur dank energischer Unterstützung Joséphines in Paris uraufgeführt werden konnte.

Widmungsexemplar  "à Sa Majesté Majesté l'Impératrice et Reine"

    HOME


    CONTACT


    WEBSHOP


    CONCERT PROGRAMS


    AUDIO


    SEARCH


    MATTHAEUS CROMMIUS - DAT NIEUWE TESTAMENT ANTVERPIAE 1539


    MUSICK’S MONUMENT - LIBRARY & ART COLLECTIONS







































MADAME ÉDOUARD MANET (Suzanne Leenhoff, (1829 - 1906)


    MADAME ÉDOUARD MANET - SOPRANO & PIANIST


MARTIN LUTHER  PROJECT 2017 : 500 YEARS OF REFORMATION


    MARTIN LUTHER: THE COMPOSER & MUSICIAN


HANS MEMLING (ca 1435-1440  - 1494)

    SYBILLA SAMBETHA & MILLE REGRETZ


REMBRANDT PROJECT


    SCHOONEN BRANT - SAEL REMBRANDTHOUSE


    GREENSLEEVES - REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    GRIEN SLIVIS LUTE DUET - REMBRANDT & ADRIAEN VAN RIJN


    AMARILLI - GIULIO CACCINI - SASKIA UYLENBURGH


    MY LADY HUNSDONS ALLMANDE - REMBRANDT


    FLOW MY TEARS -  SINTE PAUWELS - REMBRANDT & HENDRICKJE STOFFELS


    FLOW MY TEARS - DS ADRIAEN SMOUT


RIJKSMUSEUM AMSTERDAM - RIJKSSTUDIO PROJECT 2015


    HABSBURG - BURGUNDIAN COURT MUSIC


    THE GOLDEN AGE JACKET FITS ALL AGES



RIJKSMUSEUM AMSTERDAM - RIJKSSTUDIO PROJECT 2014


    RIJKSSTUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS & MUSIC


    RUFFS (KRAGEN)


    QUEEN HORTENSE OF HOLLAND (1806-1810)


    BRUYLOFT IN CANA IN GALILEE - J.C. VERMEYEN CA 1530 - DALZA 1508


    MARIA ZART VON EDELER ART - ARNOLT SCHLICK 1512


   

    REMBRANDT &  DAT NIEUWE TESTAMENT 1539


KvK: 41211992 B01

AANGEMERKT DOOR DE BELASTINGDIENST NL ALS

ALGEMEEN NUT BEOGENDE INSTELLING

INFO STICHTING MUSICK’S MONUMENT